ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK PN.
„CENTRUM DLA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH” W KRAKOWIE

Terapia pedagogiczna

Strona w budowie

Diagnozy okulistyczne:

  • retinopatia wcześniacza,
  • niedorozwój nerwów wzrokowych,
  • zanik nerwów wzrokowych
  • wrodzone wady gałek ocznych (małoocze, zaćma,
    aniridia, jaskra)
  • korowe uszkodzenia widzenia

Rozpoznania medyczne:

  • wcześniactwo
  • zakażenia, w tym cytomegalią i toksoplazmozą
  • krwawienia około i dokomorowe
  • wodogłowie
  • epilepsja
  • dziecięce porażenie mózgowe
  • zespoły genetyczne (np. albinizm)

Niepełnosprawności towarzyszące:

  • niepełnosprawność ruchowa
  • niepełnosprawność intelektualna
  • zaburzenia słuchu
  • cechy autyzmu
  • nadpobudliwość psycho-ruchowa

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin. Terapia dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia, może być prowadzona także w domu rodzinnym.

Wspieramy rodziny z małymi dziećmi z problemami wzrokowymi poprzez:

  • udzielanie informacji na temat specyfiki rozwoju małego dziecka z problemami
    wzrokowymi,
  • określanie umiejętności i potrzeb wzrokowych dziecka na podstawie obserwacji
    zabawy kierowanej poprzez pedagoga i swobodnej dziecka,
  • tworzenie wraz z rodzicami dziecka indywidualnego programu do realizacji w domu
    rodzinnym, którego celem jest nauczyć dziecko lepiej wykorzystać w codziennym
    życiu możliwości wzrokowe, które posiada,
  • wprowadzanie dziecka do grupy rówieśniczej w przedszkolu i szkole,
    zapoznawanie z aktualnym systemem pomocy socjalnej.

W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do
pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psycho-ruchowym:

  • tyflopedagog,
  • psycholog,
  • logopeda,
  • inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (terapeuta widzenia,
    fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej).

Terapeuta widzenia to osoba, która w oparciu o:

  • wywiad z rodzicami,
  • wiedzę o funkcjonalnych następstwach schorzeń narządu wzroku,
  • badania okulisty,
  • a przede wszystkim obserwację zachowania dziecka,

tak kieruje jego zachowaniem (zabawą), dobiera ćwiczenia (zabawy), aby mogło w jak najpełniejszy sposób wykorzystać możliwości wzrokowe, które posiada w życiu codziennym, aby osiągało kolejne umiejętności ruchowe, poznawcze stosowne do wieku np.

– precyzyjnie sięgało (chciało sięgnąć) po zabawkę,
– podnosiło się z leżenia do siadu,
– poruszało się w przód w pozycji raczkującej,
– rozpoznawało przedmioty,
– bawiło się przedmiotami zgodnie z przeznaczeniem,
– rozpoznawało obrazki,
– umiało zamalować kontury itp.

Dzieciom rozpoczynającym naukę w klasie „0” dostosowuje materiały edukacyjne do możliwości wzrokowych dziecka (np. rodzaj i wielkość czcionki, kontrast, tło) jeśli to konieczne pomoce optyczne (lupy, monookulary, powiększalniki), programy komputerowe.

Formy działalności (sekcja 6)

  • zajęcia indywidualne
  • warsztaty dla rodzin
  • współpraca z innymi ośrodkami specjalnymi (przedszkola, gabinety wczesnej
    interwencji, poradnie psychologiczno- pedagogiczne)
  • współpraca z przedszkolami masowymi
  • działalność informacyjna

Kontakt: +48 12 266 66 80, wewn.152
Konsultacje nieodpłatne