ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK PN.
„CENTRUM DLA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH” W KRAKOWIE

Terapia metodą Tomatisa

Strona w budowie

 

Pełna terapia obejmuje:

  • diagnozę uwagi słuchowej ucznia
  • wywiad z rodzicem
  • 10-dniowe sesje po 2 godziny zegarowe dziennie
    (2 razy po południu, 3 razy w godzinach dopołudniowych)

Programy terapii ustala się indywidualnie w zależności od:
wskazań zdrowotnych, problemów szkolnych, uzyskanych wyników badań.
Wskazane jest przeprowadzenie z jednym uczniem min. 3 programów terapii.

Prowadzone ćwiczenia stymulują centralny system nerwowy, co wpływa na poprawę:

  • umiejętności słuchania i przetwarzania dźwięków
  • zdolności komunikacyjnych i lingwistycznych
  • koncentracji uwagi i zapamiętywania
  • funkcjonowania poznawczego i psychicznego
  • jakości uczenia się
  • kreatywności
  • orientacji w przestrzeni
  • motoryki i koordynacji ruchowej
  • relacji interpersonalnych i zachowań społecznych

Podstawowe założenia terapii

Alfred Tomatis wyróżnił trzy podstawowe funkcje ucha: równowagi, słuchania i słyszenia, oraz według niego najważniejszą – energetyzującą.

1. Funkcja równowagi

Ucho jest „instrumentem” odpowiedzialnym za równowagę i wyprostowaną postawę ciała.

2. Funkcja słuchania i słyszenia

Słyszenie jest procesem biernym (odbiór dźwięku) i zależy od stanu obwodowej części narządu słuchu.

Słuchanie (uwaga słuchowa) jest procesem aktywnym. Jest to w uproszczeniu umiejętność świadomego odbierania bodźców dźwiękowych, wydobywania sygnałów istotnych i odrzucania nieistotnych oraz czerpania z nich informacji o otaczającym świecie. Słuchanie jest umiejętnością, która kształtuje się przez całe życie człowieka i może podlegać treningowi. Jest wyrazem chęci komunikowania się z otoczeniem, otwarciem się na świat zewnętrzny. Zaburzenia w procesie słuchania powodują daleko idące konsekwencje, wynikające z faktu, że dotknięte nimi dziecko postrzega świat w sposób zniekształcony.

3. Funkcja energetyzująca

Tomatis uważał, że dźwięk spełnia nie tylko funkcję informacyjną, lecz również stanowi „energetyczny pokarm” dla mózgu. Według niego układ słuchowy jest najważniejszym dostarczycielem energii do mózgu i powoduje większą stymulację kory mózgowej niż którykolwiek z pozostałych zmysłów. Zaburzenia zarówno słuchu, jak i uwagi słuchowej, mogą prowadzić do obniżenia stymulacji mózgu i zmniejszenia efektywności przetwarzania bodźców.

Zdynamizowanie kory mózgowej poprzez dźwięki powoduje następujące efekty:

  • podwyższa się motywacja do nauki i pracy w zakresie codziennych obowiązków,
  • następuje szybsze uczenie się i trwalsze zapamiętywanie,
  • objawy zmęczenia odczuwa się znacznie później,
  • człowiek czuje się przepełniony energią, często po pierwszych seansach nawet nadmiernie aktywny,
  • poprawia się zdolność uwagi i koncentracji,
  • skuteczniej można kontrolować emocje,
  • następuje lepsza umiejętność relaksowania się, odbudowy sił witalnych,
  • zmniejsza się potrzeba snu.

U dzieci w wieku szkolnym dodatkowo widoczne są efekty w postaci zmniejszenia liczby popełnianych błędów ortograficznych, lepszej komunikacji, bardziej kształtnego pisma.

Wspieramy rodziny z małymi dziećmi z problemami wzrokowymi poprzez:

  • udzielanie informacji na temat specyfiki rozwoju małego dziecka z problemami
    wzrokowymi,
  • określanie umiejętności i potrzeb wzrokowych dziecka na podstawie obserwacji
    zabawy kierowanej poprzez pedagoga i swobodnej dziecka,
  • tworzenie wraz z rodzicami dziecka indywidualnego programu do realizacji w domu
    rodzinnym, którego celem jest nauczyć dziecko lepiej wykorzystać w codziennym
    życiu możliwości wzrokowe, które posiada,
  • wprowadzanie dziecka do grupy rówieśniczej w przedszkolu i szkole,
    zapoznawanie z aktualnym systemem pomocy socjalnej.

W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do
pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psycho-ruchowym:

  • tyflopedagog,
  • psycholog,
  • logopeda,
  • inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (terapeuta widzenia,
    fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej).

Objawy, które mogą sugerować zaburzenia uwagi słuchowej:

  • nadwrażliwość na dźwięki
  • zaburzenia koncentracji uwagi
  • konieczność powtarzania poleceń
  • błędna interpretacja pytań i poleceń
  • mylenie podobnie brzmiących słów i głosek
  • problemy z wysławianiem
  • trudności z czytaniem i pisaniem

 

  • nieumiejętność czystego śpiewania
  • słabe poczucie rytmu
  • słaba koordynacja ruchowa i kontrola ciała
  • mylenie strony prawej z lewą
  • zbytnia męczliwość
  • nadmierna aktywność
  • nadwrażliwość emocjonalna
  • nieśmiałość lub drażliwość
  • brak wiary w siebie i skłonności depresyjne

Kontakt

Zachęcamy do szerszego zapoznania się z oferowaną metodą
bezpośrednio w gabinecie (Stary Internat, I piętro, pok. 115)
lub telefonicznie:
+48 12 266 66 80, wewn. 139