Proces kształtowania mowy dziecka z zaburzeniami percepcji wzrokowej przebiega nieco inaczej niż w przypadku jego pełnosprawnych rówieśników. W związku z ograniczeniem możliwości wizualnego kontaktu z otoczeniem u dzieci z zaburzeniami wzroku znacznie częściej występują wady lub opóźnienia rozwoju mowy. W pracy logopedycznej stosuje się zasadę wczesnego diagnozowania i profilaktyki, zwracając szczególną uwagę na kształtowanie mowy dzieci niewidomych i słabowidzących – poprawnej fonetycznie, leksykalnie, gramatycznie.
Logopeda na podstawie przeprowadzonej diagnozy opracowuje indywidualny program terapii, dobierając metody do potrzeb i możliwości poznawczych dziecka. W pracy z uczniami niewidomymi kształtowana jest nie tylko komunikacja werbalna, ale także wyobrażenia o przedmiotach i zjawiskach, których rozmiar i specyfika uniemożliwia poznawanie za pomocą dotyku.
Opieką logopedy w naszym Zespole objęte są dzieci w ramach wczesnego wspomagania, uczniowie Szkoły Podstawowej oraz wszystkich szkół ponadpodstawowych. Zajęcia logopedyczne odbywają się w atmosferze szacunku, akceptacji, bezpieczeństwa i zabawy.