ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK PN.
„CENTRUM DLA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH” W KRAKOWIE

Terapia logopedyczna

Proces kształtowania mowy dziecka z zaburzeniami percepcji wzrokowej przebiega nieco inaczej niż w przypadku jego pełnosprawnych rówieśników. W związku z ograniczeniem możliwości wizualnego kontaktu z otoczeniem u dzieci z zaburzeniami wzroku znacznie częściej występują wady lub opóźnienia rozwoju mowy. W pracy logopedycznej stosuje się zasadę wczesnego diagnozowania i profilaktyki, zwracając szczególną uwagę na kształtowanie mowy dzieci niewidomych i słabowidzących – poprawnej fonetycznie, leksykalnie, gramatycznie.

Logopeda na podstawie przeprowadzonej diagnozy opracowuje indywidualny program terapii, dobierając metody do potrzeb i możliwości poznawczych dziecka. W pracy z uczniami niewidomymi kształtowana jest nie tylko komunikacja werbalna, ale także wyobrażenia o przedmiotach i zjawiskach, których rozmiar i specyfika uniemożliwia poznawanie za pomocą dotyku.

Opieką logopedy w naszym Zespole objęte są dzieci w ramach wczesnego wspomagania, uczniowie Szkoły Podstawowej oraz wszystkich szkół ponadpodstawowych. Zajęcia logopedyczne odbywają się w atmosferze szacunku, akceptacji, bezpieczeństwa i zabawy.

Terapia logopedyczna obejmuje:

  • kompleksowe badania logopedyczne,
  • korekcję wad wymowy,
  • pracę nad wykształceniem mowy,
  • wyrównanie opóźnień mowy, usprawnianie aparatu artykulacyjnego i głosu,
  • podnoszenie sprawności językowej,
  • kształtowanie sposobów porozumiewania się, ewentualnej komunikacji zastępczej w sytuacji braku mowy artykułowanej.

Praca z małym dzieckiem (do 6. roku życia) uwzględnia:

  • naukę gryzienia i połykania,
  • masaż niemowlęcy (w tym masaż artykulatorów) z uwzględnieniem metod Castille Moralesa oraz Kinezjologii Edukacyjnej,
  • bierne i czynne ćwiczenia aparatu artykulacyjnego,
  • ćwiczenia i wskazówki dla rodziców do pracy z dzieckiem w warunkach domowych.

Pomoce dydaktyczne:

  • instrumentarium logopedyczne,
  • echo-wibrator z rezonatorem,
  • analizator głosek z rezonatorem,
  • programy multimedialne,
  • materiały do ćwiczeń oddechowych i korekcyjnych.