ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK PN.
„CENTRUM DLA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH” W KRAKOWIE

Gimnastyka korekcyjna

Osoba z niepełnosprawnością wzroku, w związku z obniżoną stymulacją sensomotoryczną, wymaga specyficznych zabiegów wspomagających prawidłowy rozwój funkcji ruchowych lub korygujących nieprawidłowości i zaburzenia.

Zespół dysponuje gabinetem rehabilitacji ruchowej wyposażonym w nowoczesny sprzęt, urządzenia oraz ściankę wspinaczkową do usprawniania osób niewidomych i słabowidzących z dysfunkcją narządu ruchu oraz z wadami postawy. Gabinet swoją opieką obejmuje wszystkich uczniów placówki, którzy potrzebują rehabilitacji. Diagnozowanie biomechaniczne i funkcjonalne uczniów jest stałym i ciągłym elementem terapii i stanowi podstawę do planowania usprawniania ruchowego, dostosowanego indywidualnie.

Celem rehabilitacji ruchowej jest ogólna poprawa funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku w życiu codziennym.  W gabinecie pracują wysoko wykwalifikowani fizjoterapeuci-tyflopedagodzy o różnych specjalnościach. Ponadto praca gabinetu przebiega w ścisłej współpracy z lekarzami prowadzącymi leczenie ortopedyczne, neurologiczne i okulistyczne naszych uczniów.

Program terapii obejmuje zabiegi:

  • kinezyterapii
  • metod specjalnych fizjoterapii
  • masażu klasycznego
  • fizykoterapii (hydroterapia, elektroterapia, laseroterapia)

Wykorzystujemy różne metody:

  • PNF
  • NDT-Bobath
  • McKenzie
  • Mulligan
  • terapię manualną

W terapii kładziemy nacisk na:

  • poprawę funkcji ruchowych
  • reedukację postawy ciała
  • naukę prawidłowych wzorców ruchowych
  • wykorzystanie wzorców w czynnościach dnia codziennego
  • normalizację napięcia mięśniowego
  • poprawę ruchomości stawów obwodowych i kręgosłupa
  • zwiększenie wytrzymałości i siły mięśniowej
  • trening równowagi i orientacji w przestrzeni
  • trening ogólnej wydolności organizmu
  • dostosowanie pomocy ortopedycznych
  • trening relaksacyjny metodą Jackobsona i Schulza

+48 12 266 66 80, wewn. 127

 

Wspieramy rodziny z małymi dziećmi z problemami wzrokowymi poprzez:

  • udzielanie informacji na temat specyfiki rozwoju małego dziecka z problemami
    wzrokowymi,
  • określanie umiejętności i potrzeb wzrokowych dziecka na podstawie obserwacji
    zabawy kierowanej poprzez pedagoga i swobodnej dziecka,
  • tworzenie wraz z rodzicami dziecka indywidualnego programu do realizacji w domu
    rodzinnym, którego celem jest nauczyć dziecko lepiej wykorzystać w codziennym
    życiu możliwości wzrokowe, które posiada,
  • wprowadzanie dziecka do grupy rówieśniczej w przedszkolu i szkole,
    zapoznawanie z aktualnym systemem pomocy socjalnej.

W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do
pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psycho-ruchowym:

  • tyflopedagog,
  • psycholog,
  • logopeda,
  • inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (terapeuta widzenia,
    fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej).

Terapeuta widzenia to osoba, która w oparciu o:

  • wywiad z rodzicami,
  • wiedzę o funkcjonalnych następstwach schorzeń narządu wzroku,
  • badania okulisty,
  • a przede wszystkim obserwację zachowania dziecka,

tak kieruje jego zachowaniem (zabawą), dobiera ćwiczenia (zabawy), aby mogło w jak najpełniejszy sposób wykorzystać możliwości wzrokowe, które posiada w życiu codziennym, aby osiągało kolejne umiejętności ruchowe, poznawcze stosowne do wieku np.

 

– precyzyjnie sięgało (chciało sięgnąć) po zabawkę,
– podnosiło się z leżenia do siadu,
– poruszało się w przód w pozycji raczkującej,
– rozpoznawało przedmioty,
– bawiło się przedmiotami zgodnie z przeznaczeniem,
– rozpoznawało obrazki,
– umiało zamalować kontury itp.

Dzieciom rozpoczynającym naukę w klasie „0” dostosowuje materiały edukacyjne do możliwości wzrokowych dziecka (np. rodzaj i wielkość czcionki, kontrast, tło) jeśli to konieczne pomoce optyczne (lupy, monookulary, powiększalniki), programy komputerowe.

Kontakt: +48 12 266 66 80, wewn.152
Konsultacje nieodpłatne