ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK PN.
„CENTRUM DLA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH” W KRAKOWIE

Wczesne Wspomaganie

 Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka rozumiane jest jako wczesne oddziaływanie rewalidacyjno-wychowawcze, które stymuluje rozwój i obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka z uwzględnieniem potrzeb rodziny.

  • Zespół wczesnego wspomagania w naszej placówce istnieje od 1997 roku.
  • Działamy w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego.
  • Terapię prowadzimy na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którą wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna w miejscu jego zamieszkania.
  • Obejmujemy opieką dzieci w wieku od 0 do 6 lat z problemami wzrokowymi, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
  • Formy działalności:
    zajęcia indywidualne,
    warsztaty dla rodzin,
    współpraca z innymi ośrodkami specjalnymi – przedszkola, gabinety wczesnej interwencji, poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
    współpraca z przedszkolami masowymi,
    działalność informacyjna.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania

  • 4 – 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka
  • prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
  • W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
  • Terapia dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia, może być prowadzona także w domu rodzinnym.

Wspieramy rodziny z małymi dziećmi z problemami wzrokowymi poprzez:

  • udzielanie informacji na temat specyfiki rozwoju małego dziecka z problemami
    wzrokowymi,
  • określanie umiejętności i potrzeb wzrokowych dziecka na podstawie obserwacji
    zabawy kierowanej poprzez pedagoga i swobodnej dziecka,
  • tworzenie wraz z rodzicami dziecka indywidualnego programu do realizacji w domu
    rodzinnym, którego celem jest nauczyć dziecko lepiej wykorzystać w codziennym
    życiu możliwości wzrokowe, które posiada,
  • wprowadzanie dziecka do grupy rówieśniczej w przedszkolu i szkole,
    zapoznawanie z aktualnym systemem pomocy socjalnej.

Najczęściej spotykane u naszych dzieci

Diagnozy okulistyczne:
retinopatia wcześniacza, niedorozwój nerwów wzrokowych, zanik nerwów wzrokowych, korowe uszkodzenia widzenia, wrodzone wady gałek ocznych – małoocze, zaćma, jaskra, aniridia

Rozpoznania medyczne:
wcześniactwo, zakażenia, w tym cytomegalią i toksoplazmozą, epilepsja, krwawienia około i dokomorowe, wodogłowie, dziecięce porażenie mózgowe, zespoły genetyczne, np. albinizm

Niepełnosprawności sprzężone:
niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia słuchu, cechy autyzmu, nadpobudliwość psycho-ruchowa

Zespół wczesnego wspomagania

W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psycho-ruchowym:

  • tyflopedagog,
  • psycholog,
  • logopeda,
    inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny np.
  • terapeuta widzenia,
  • fizjoterapeuta,
  • terapeuta integracji sensorycznej.

 

Ikona: Telefon+48 12 266 66 80, wewn. 152
Konsultacje nieodpłatne

Terapeuta widzenia

Terapeuta tak kieruje zachowaniem dziecka (zabawą), dobiera ćwiczenia (zabawy), aby dziecko w jak najpełniejszy sposób mogło wykorzystać w życiu codziennym możliwości wzrokowe, które posiada, i aby osiągało stosowne do wieku kolejne umiejętności ruchowe i poznawcze, między innymi:

  • precyzyjnie sięgało (chciało sięgnąć) po zabawkę,
  • podnosiło się z leżenia do siadu,
  • poruszało się w przód w pozycji raczkującej,
  • rozpoznawało przedmioty,
  • bawiło się przedmiotami zgodnie z przeznaczeniem,
  • rozpoznawało obrazki,
  • umiało wypełnić kontury itp.

Dzieciom rozpoczynającym naukę w klasie „0” dostosowuje materiały edukacyjne do możliwości wzrokowych, np. rodzaj i wielkość czcionki, kontrast, tło, a w razie potrzeby pomoce optyczne – lupy, monookulary, powiększalniki – oraz programy komputerowe.