ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK PN.
„CENTRUM DLA NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH” W KRAKOWIE

Nauka brajla

Ktoś, kto nie może zobaczyć, musi dotknąć, doświadczyć, żeby się przekonać, jak coś wygląda, jak działa, jak się sprawdza. Musi czuć się bezpiecznie, pewnie, nie czuć zagrożenia, aby skupić się na wykonywanym zadaniu lub, by móc się zrelaksować i poczuć radość z kolejnych wyzwań. Aby realizować powyższe potrzeby niezbędna jest baza sprzętu, wiedza, doświadczenie oraz motywacja do nauki, pracy, do przekuwania trudności w wyzwania, do przezwyciężania własnych ograniczeń.

W gabinecie technik brajlowskich niewidomi uczniowie poznają tajniki pisma punktowego od podstaw, nabierają biegłości w pisaniu i czytaniu brajlem, uczą się wykorzystywać nowoczesne technologie do nauki, pracy i rozrywki, by móc jak najpełniej uczestniczyć w życiu społecznym.

Tutaj odbywają się konsultacje dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością wzroku, dla osób tracących wzrok, dla nauczycieli pracujących w szkołach integracyjnych i ogólnodostępnych, dla studentów różnych kierunków, dla pracowników instytucji państwowych i firm prywatnych.

Pismo punktowe umożliwia osobie niewidomej:

  • kontakt z tekstem (słowem pisanym);
  • naukę prawidłowego zapisu ortograficznego w języku polskim i językach obcych;
  • korzystanie z brajlowskiej notacji matematycznej, fizycznej i chemicznej;
  • korzystanie z zapisu nutowego;
  • odczytywanie oznaczeń na lekach, w środkach transportu, w budynkach użyteczności publicznej itp.

Pomoce dydaktyczne wykorzystywane w gabinecie:

  • Pomoce dydaktyczne usprawniające percepcję i pamięć dotykową np. klocki z fakturami, kształtami, rysunki wypukłe, gry planszowe, wypukłe kostki, cyfry, łamigłówki dotykowe itp.;
  • maszyna do pisania brajlem;
  • pomoce dotykowe służące do nauki wykorzystywania pisma Braille’a w praktyce np. zegarek brajlowski, taśma do oznaczania przedmiotów i dokumentów;
  • stanowisko komputerowe – komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, w tym aplikacją służącą do translacji zwykłego pisma na pismo Braille’a, linijka brajlowska, drukarka brajlowska;
  • notatnik brajlowski;
  • Ipad z funkcją notatnika;
  • odpowiednio przystosowane stanowisko, przestrzeń do zabawy, nauki i pracy.

Co jest potrzebne, aby nauczyć się pisma punktowego?

  • Systematyczna nauka metodą małych kroków;
  • wielokrotnie powtarzane ćwiczenia techniczne;
  • ciągłe doskonalenie percepcji dotykowej, orientacji na małej przestrzeni;
  • zapał i motywacja ze strony uczącego się;
  • kreatywność nauczyciela;
  • Umiejętność doboru odpowiednich metod nauczania i pomocy dydaktycznych do wieku i oczekiwań uczącego się.

W gabinecie technik brajlowskich można dowiedzieć się:

  • w jaki sposób uczyć się alfabetu Braille’a;
  • jak prawidłowo oznaczać przestrzeń publiczną;
  • jak tworzyć dokumenty i opisy brajlowskie;
  • jak konstruować  zabawki, pomoce dydaktyczne, grafikę dotykową, aby to co jest tworzone stanowiło realną pomoc i było użyteczne dla odbiorcy.

Odwiedzając gabinet technik brajlowskich można zobaczyć, w jaki sposób niewidomi uczniowie:

  • piszą, czytają, oglądają obrazki, mapy, diagramy;
  • rysują, grają w gry planszowe, korzystają z telefonu, zegarka;
  • uczą się jak używać oznaczeń brajlowskich i w jaki sposób robić je dla siebie;
  • rozmawiają z rówieśnikami przez komunikatory, przeglądają strony internetowe;
  • korzystają z monitora brajlowskiego;
  • tworzą dokumenty cyfrowe, drukują je na brajlowskiej lub zwykłej drukarce.